torstai 10. helmikuuta 2011

Ei yhtään lapsellista!

Otsikoiden keksiminen on aina hankalaa ja nyt voin kyllä ylpeänä onnitella itseäni. Otsikkohan on oikea ironian riemuvoitto.

Olen siis lapseton, oman tahtoni vastaisesti. Mieheni kanssa annoimme lapselle luvan tulla vähän reilu kaksi vuotta sitten, mutta haikaraa ei ole kuulunut. Kuukautiskierto on minulla ollut aina aivan mitä sattuu, riippumatta siitä paljonko painoa on ollut. Kierto oli siis yhtä sekaisin painaessani 80kg kuin nyt. Kiertoa on tasoitettu vuosien varrella e-pillereillä ja keltarauhashormonikuurein. Olen aina sisimmässäni pelännyt lapsettomuutta kuukautiskierron hankaluuksista johtuen ja tässä sitä ollaan.

Viime kesänä lasta yritettiin alulle hormonihoidoin kahden kierron ajan. Kun tulosta ei tullut, gynekologini halusi lisätä settiin vielä pistokset. Sivuvaikutukset hormoneista olivat varsinkin mielialatasolla melkoiset, aivan kuin lapsettomuus itsessään ei mielenterveyttä koettelisi. Meitä ei siis tässä vaiheessa oltu tutkittu millään lailla, mutta oletuksena on hankaluuksien johtuvan minusta ja siitä, etten ovuloi.

En halunnut alkaa pistää vielä yhtä hormonia ennen kuin meitä olisi tutkittu. En halunnut olla koekaniinina, että "tepsisiköhän tämä" kun ei edes varmaa tietoa ollut siitä, mitä oltiin hoitamassa. Gyne kirjoitti miehelle lähetteen treffeille purkin kanssa, mutta lähetettä julkiselle puolelle hän ei meille suostunut kirjoittamaan. Syynä se, että kaikkea ei ole kokeiltu, mitä avopuolella voidaan kokeilla. Minä halusin kuitenkin tutkimuksiin, jotta sitten tiedettäisiin, missä vika on ja sitä mukaa tapa, miten sitä hoidetaan. Oman tuloksensa kertoisi sekin, jos mitään fysiologista vikaa ei ole.

Hakeuduimme minun tahdostani lokakuussa yksityiselle klinikalle. Sieltä vastaus oli, että he eivät voi hoitaa meitä, sillä minä olen liian lihava. Hoitoonpäästäksemme minun pitäisi pystyä pudottamaan painoni ainakin 95 kiloon. Koitin selittää, minkä järkytykseltäni kykenin, että minulle on aivan sama, pääsenkö lapsettomuushoitoihin nyt, jos niitä sattuisin tarvitsemaan. Haluaisin vain ne tutkimukset. Niitä ei kuitenkaan herunut.

Klinikan lääkäri kirjoitti minulle lähetteen sairaalan painopoliklinikalle, jonne sain ajan välipäiville. 10.1 kävin ravitsemusterapeutilla ja nyt pääsinkin peruutuspaikalla ryhmään. Tähän ryhmään on nyt ladattu suunnattomasti toivoa. Jos vika onkin siinä, että olen liian lihava... Ryhmän myötä laihdun ja toivottavasti myös raskaudun. Mikäli raskaus ei ala, toivon pääseväni julkiselle puolella tutkimuksiin ryhmän kautta tai muuten. Niin tai näin, jotenkin tämän asian on kesän tullen pakko edetä.

4 kommenttia:

  1. Minulla on aina ollut hyvin epäsäännöllinen kierto tai oikeastaan sitä ei ole ollut ollenkaan.

    Kun aloimme yrittämään lasta hakeuduin yksityiselle ja sainkin sieltä lähetteen julkiselle puolelle ja tutkimuksiin. Minulla todettiin ultrassa polykystidet munasarjat eikä ovulaatiota tapahtunut. Painoin tuolloin 93kg/173cm, sain kehotuksen laihduttaa ja uuden ajan puolen vuoden päähän.

    Alun suoranaisen vitutuksen jälkeen otinkin itseäni niskasta kiinni ja ryhdyin vähähiilihydraatittomalle dieetille, jota suositellaan erityisesti pco:ta sairastaville. Sain puolessa vuodessa tiputettua painoa pois 16kg ja lääkäri oli tyytyväinen (minä toki myös) Minä sain ajan munasarjojen aukiolotutkimukseen ja sen jälkeen aloitettaisiin mahdollinen hormonihoito. Aukiolotutkimuksessa näkyi kuitenkin yksi kehittymässä oleva munasolu!! Minulle annettiin munasolun irrotuspiikki ja minä tulin raskaaksi!

    Toinen lapsemme sai alun ihan yllättäen kun olin jälleen vhh:lla.

    Nyt painan 66kg ja minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni suhtsäännöllinen kierto. Vältän hiilareita mutta kerran kuussa mätän luvan kanssa kaikkea hyvää =) Kolmas lapsi olisi toiveissa.

    Haluankin tsempata sinua tällä omalla (pitkäksi venähtäneellä) tarinallani laihduttamaan ja uskomaan siihen raskauteen.

    Minä sain muuten avun toisen raskauden jälkeisiin kiloihin Fitfarmin laihdutusryhmästä. Yksin on niin tylsä laihduttaa, hyvä kun sinäkin pääsit tuohon ryhmään.

    Jenni

    VastaaPoista
  2. Kiitos Jenni pitkästä kommentistasi! Se kyllä piristi kehoa ja mieltä, vaikka usein tällaiset "kyllä minullakin natsasi, kyllä se siitä" saavat valitettavasti suuttumuksen pintaan. Sääli sinänsä, sillä useimmat tarkoittavat vain hyvää.

    Tänään viimeksi itkettiin ja pohdittiin jatkoa kotosalla. Tai minä itkin ja mies lohdutti. Olen pohtinut jo viime vuoden lopulla mahdollista "välivuoden" pitämistä tästä projektista. Keskittyisin täysillä painonpudotukseen päämäärä mielessäni ja ehkä syksyn tullen voisimme koittaa onneamme hoikemman emännän voimin. Asia muhii vielä, mutta juuri nyt tuntuu siltä, että yksi iso mullistus kerrallaan. Toisaalta tuntuu petturuudelta "luovuttaa" nyt.

    VastaaPoista
  3. Tiedän nuo kommentit, eikä ne oloa helpottaneet kun vauvankaipuu on kova, päinvastoin!

    Nyt kannustankin sinua kovasti laihduttamaan, motivaatiota kerrakseen antaa varmasti tuo vauvahaave! Ilman vauvakuumetta olisin varmasti vieläkin ylipainoinen. Onneksi lääkäri vähän ravisteli minua, vaikka sillä hetkellä en oikein osannut neuvoja arvostaakkaan...

    Jatkakaa vain ilman ehkäisyä, joskus se elämä voi yllättää...

    VastaaPoista
  4. Joskus se elämä yllättää, mutta pelkäänpä, jos yllättää "liian aikaisin". Hassulta tuntuu nyt puhua aikaisesta. Tarkoitan sillä siis sitä, että jos lapsi saakin alkunsa vaikkapa enen aikana. Se ei olisi hyväksi lapselle ja minä taas joutuisin keskeyttämään enen ja olemaan raskaana 125 kiloisena+raskauskilot. Se ei olisi hyväksi kummallekaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että ehkä on parempi odottaa ja olla vaikka se 90kg ja raskauskilot. Jos sitä ikinä onkaan. Ristiriitaista, niinkuin tämä kaikki tähänkin asti. Kunpa vain tietäisi, mikä on oikein.

    VastaaPoista