keskiviikko 9. helmikuuta 2011

HeiaHeia

HeiaHeia on saanut näkyvyyttä (tai ainakin minä olen tämän huomannut) lähinnä Facebookin kautta. Ihmiset merkkailevat treenejään palveluun ja julkaisevat niitä seinällään. HeiaHeia on siis eräänlainen virtuaalinen liikuntapäiväkirja. Se muun muassa laskee viikon aikana liikutut tunnit ja liikuntakerrat. Lisäksi sinne voi asettaa itselleen tavoitteita ja seurata niiden toteutumista. Itse rekisteröidyin palveluun juuri äsken, joten sen toiminta on minulle vielä melkoisen outoa.

Ajattelin kuitenkin tehdä näin alusta asti viikoittaisia yhteenvetoja monen muun bloggarin tavoin. Yhteenvedoissa ajattelin käydä läpi painon muutoksien lisäksi ainakin liikunnassa ja ruokavaliossa onnistumisen sekä muuten fiilikset viikosta. Ainakin nyt kevään ajan minun viikkoni tulee poikkeamaan kalenteriviikosta ryhmän takia; on jotenkin helpompi ajatella, että aina viikon vaihtuessa punnitaan. Elää tavallaan punnituksesta toiseen tällä saralla. Olen myös suunnitellut jossain vaiheessa laittavani blogiin itselleni motivaatiokuvia, kunhan on sellaisia kuvia joista jo eroa näkee :)

Onko kellään kokemuksia tuosta HeiaHeiasta? Mitä te toivoisitte yhteenvetoon sisällytettävän tai mitä muuten haluaisitte tästä bloggarista tietää?

6 kommenttia:

  1. Hei Verililjapuu!

    Lueskelin tuosta jo aikaisempia tekstejäsi ja onnittelut pääsystäsi ENE-ryhmään ja tuloksia näyttää tulleen jo ensimmäisen viikon jälkeen hyvin :)

    Minä olen myös liittynyt tuolle HeiaHeia-sivustolle. Tosin kovin ahkerasti en ole sitä vielä käyttänyt. Nyt olisi painonpudotusprojektissa tarkoitus ottaa aktiivisemmin käyttöön. Pienellä kokemuksellani olen ainakin huomannut, että sivustoa on helppo käyttää ja tavoitteiden täyttyminen tuntuu hyvältä. Liikuntapäivitys tosiaan näkyy omassa fb-statuksessa ja siitäkin minulla on ihan kivoja kokemuksia; kaverit ovat kannustavasti kommentoineet ja tykänneet. Siitä voi siis saada hieman vielä lisämotivaatiota liikkumiseen myös siinä muodossa.

    Yhteenvedon suhteen olen itse kokenut KG-lehdestä (1/11) löytämäni artikkelin mukaisen arvioinnin menneestä viikosta hyväksi. Siinä mainitsemasi asiat käydään läpi viikottain ja arvioidaan kouluarvosanoin 4-10 ja lopuksi lasketaan vielä koko viikon keskiarvo. Myös terveyden ja levon voi ottaa erikseen osa-alueiksi tai mitä nyt itselle tulee mieleen. Mutta tämäkin on vain yksi malli...

    VastaaPoista
  2. Itse en VLCD:llä laihuttaisi.. mutta se on vaan minun mielipiteeni asiasta. JA, toisaalta, sinä olet sairaalan ryhmässä mukana, joten varmasti se on paljon järkevämpää laihduttamista, kuin niin monien yhtäkkinen päähänpisto alkaa "pussiruokinnalle".
    Tuon VLCD;n yksi, ehkä pahin vika, sen lisäksi, että joutuu säästöliekille, on se, ettei sen aikana opi syömään oikein, ja se on itselleni ainakin kaikista haastellisinta.

    Mutta silti, saat minusta lukijan, ja mukana ollaan tsemppaamassa kohti pienenpiä vaa-an lukemia! :)

    VastaaPoista
  3. Tiitula: Tuo tulos on noin kuukauden aikana, ei ekan viikon jälkeen. Mutta kiitoksia silti! Minä ajattelin nyt käyttää tuota HeiaHeiaa lähinnä noiden viikkokoontien tueksi: näkyy piirtelevän kivannäköisiä kaavioita ;) Facebookin päivityksiä en ohjelmassa sallinut, eli ainakaan toistaiseksi en noita sinne lisää. Ehkäpä joskus myöhemmin.

    Tuo koko viikon pisteytys saattaisikin olla ihan käyttökelpoinen juttu, pitää miettiä.

    blueberry: Minusta VLCD:ssä on monia hyviä (ja tietysti huonoja) puolia. Aivan niinkuin missä tahansa painonpudotustavassa. Ehdottomia plussia omalla kohdallani on ryhmän tuki ja selkeät ja pelkistetyt ohjeet. Olin tuossa jo viikon ENEllä, ja sen jälkeen olen kiinnittänyt paljon enemmän huomiota säännölliseen syömiseen. Joskus oikea nälkäkin tulee kellon mukaan, jos ruokailuväli meinaa venähtää. Tässä tapauksessa myös nopea painonlasku on enemmän kuin toivottavaa, paristakin eri syystä. Ehkä erittelen niitä omassa postauksessaan.

    Tiedän silti, että ihmisillä on mielipiteensä tästä ja aina löytyy ihmisiä puolesta ja vastaan. Näin on jokaisella laihdutus- ja ylipäänsä elämäntavalla. Säästöliekillehän tällä tavalla ei missään nimessä joudu, vaan ketoosiin. Ne taas ovat ihan eri asioita.

    VastaaPoista
  4. Hupsista, kun luin taas huolimattomasti, mutta onnittelut silti jo kadotetuista kiloista :)

    Minä en olekaan tuollaisia kaaviojuttuja HeiaHeia-sivustolta huomannut, enkä ole tajunnut sitäkään, että sinne voisi kirjautua ihan eri profiililla. Taidanpa minäkin tutustua paremmin asiaan :)

    VastaaPoista
  5. Minä tykkään käyttää HeiaHeiaa, se on helppo ja selkeä. Lisäksi liikuntapäivitysten tekeminen kavereiden nähtäväksi lisää tsemppistä liikkumiseen. Saa ruoskittua itsensä liikkeelle, kun sohvalle jääminen ei olekaan enää yksityistä :D

    VastaaPoista
  6. Tiitula: Vielä ei kaaviot näytä juuri millekään, mutta ajan kuluessa sieltä saa esimerkiksi painokäyrää, kaaviota liikunnoista ja niin edelleen. Minä käytän siellä aivan eri tiliä kuin muuten, eli siksikään ne eivät Facessa näy.
    Porkkanasisko: Harkitsin myös tuota Facebookissa päivitysten näyttämistä, mutta en nyt sallinut sitä ainakaan vielä. Kivan näköinen ja selkeä tuo minustakin on!

    VastaaPoista